Jååpa... Kirjoitin sunnuntaina vanhemmille sähköpostia, jossa purin vähän omia ja joukkueen tuntoja sekä tekemisiä finaalipäivän otteluissa. Maanantaina alkoi kiertää tieto, että keskiviikon paikallislehdessä on juttu meidän poppoosta ja eilen seuran valmentajapalaverissa kuulin, että kirjoitus taitaa olla se mun lähettämä sähköposti. Palaverin jälkeen kotiinpäästyäni ostin lehden näköispainoksen verkosta, sillä en ehtinyt ostaa sitä mistään paluumatkalta ja tutkin asian väitetystä sisällöstä.

Artikkelihan oli suora kopio mun vanhemmille lähetetystä sähköpostista, joitain kohtia oli kaiken lisäksi muokattu. Artikkelin luettuani lähetin lehdelle selvityspyynnön siitä, kuinka on mahdollista, että julkaisualan ammattilaiset julkaisevat yksityisen sähköpostin ja sen sisältämän tekstin ilman alkuperäisen kirjoittajan lupaa. Käsitykseni mukaan tässä on rikottu sekä tekijänoikeuksia että yksityisyydensuojaa. Tosin yksityisyydensuojan suhteen voidaan olla montaa mieltä, sillä toi sähköposti voidaan käsittää julkiseksi jo sen perusteella, että vastaanottajina oli isompi joukko ihmisiä, mutta toisaalta, mun mielestä sähköposti on sähköposti ja siihen pätee normaalit lait ja asetukset huolimatta siitä, että nykyään nettijulkaisun raja on alhaisempi jne. Katsotaan nyt, minkälaisen vastineen antavat. Tekisi mieli ihan kiusalla lähettää muutenkin ylityöllistetylle poliisille tutkintapyyntö asiasta korvausvaateineen :D

Tämän sähköpostin jälkeen lähestyin tahoa, jonka tiedän lähettäneen jutun lehdelle. Kysyin häneltä samoja asioita kuin lehden toimitukseltakin, että kuinka on mahdollista nähdä yksityinen sähköposti lehdessä julkaistuna. Lisäsin vielä ihan ilkeyttäni, että lainlaatija on varmaankin jotain mieltä asiasta. Ei vihtu sentäs, jos tapahtuu jotain, jonka takia pitää olla iloinen, niin ei moisen takia pidä menettää maalaisjärkeään ja tehdä asioita olettaen jotain.

Mää harrastan myös valokuvausta, joten tekijänoikeusasiat on jollain tapaa lähellä sydäntä. Yksikään netissä julkaisemani kuva ei koskaan ole sitä laatua millään tavalla mitattuna, että ne olisivat julkaisukelpoisia missään mediassa muuten kuin itseni julkaisemina haistap*ska-otoksina eikä mua näin ollen harmita, jos törmään johonkin otokseeni jossain yhteydessä, jossa mun lupaa julkaisuun ei ole kysytty. Yleensä mun räpsyt liittyvät olennaisesti johonkin asiaan ja olen enemmänkin iloinen, mikäli mun kuva helpottaa jonkun ihmisen elämää sen sijaan, että viitsisin nostaa moisesta asiasta älämölöä mutta jos mun kirjoittama sähköposti päätyy julkiseen ja painettuun mediaan ilman mun lupaa, niin se kyllä nostaa vähän karvoja pystyyn.

Nooh, katsotaan nyt, mitä median edustaja ja mun postin edelleen lähettänyt taho vastaavat ennen kuin teen mitään peliliikkeitä minkään tutkintapyynnön eteen. Mutta mitä eroa on sitten tutkintapyynnöllä ja rikosilmoituksella? Määhän voisin tehdä kummankin...
- tutkintapyyntö -> esitutkinta -> jne
                       -> jos syyllinen, niin asia etenee
                       -> jos syytön, niin se siitä sitten
- rikosilmoitus -> esitutkinta -> jne ->
                       -> jos syyllinen, niin asia etenee
                      -> jos syytön, niin vastapuoli voi nostaa kanteen herjauksesta, väärästä ilmiannosta jne ja olet itse liemessä

Tämmöttis...